субота, 15 листопада 2014 р.

ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕМЕНТІВ ТРВЗ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ

Розглянемо детальніше методи ТРВЗ:
І. Прийоми фантазування:
1.1. Інверсія (або зроби навпаки) – змінити властивість, дію, принцип.
Приклад: Попелюшка стала злою, а сестри добрими. Як зміниться казка?
1.2. Збільшення чи зменшення об’єкту: Збільшуємо колобка, що буде?
1.3. Прискорення чи затримка: На Землі перестали рости рослини, що буде?
1.4. Об’єднання чи роз’єднання: слон + качка = качон, слокачка тощо.
1.5. Безперервні процеси зробити такими, що перериваються і навпаки: повітря подається частинами, сонце світить постійно.Як зміниться середовище?
1.6. Знищення чи відродження властивостей об’єкта: Баба Яга стала доброю.
1.7. Зміна середовища, в якому живе об’єкт: Колобок живе на 16 поверсі. Як втекти?
1.8. Живий об’єкт наділяється властивостями неживого і навпаки: книга заговорила тощо.
ІІ. Метод фантастичної проблеми (те саме – інша назва): У дитини зявилось багато мам?
Зникли всі ліси? Книги? Тощо.
ІІІ. Метод – оператор РЧВ ( розмір, час, вартість) , близький до 1-2.:
ТРОЯНДА                    - безцінна троянда( яка це?);
                                       - троянда взимку (як доглядати?);
                                       - дуже маленька троянда ( де можна побачити?)  
IV. Біном фантазії
Слово, пов’язане з темою   +    стороннє слово   =  обєднати їх за допомогою різних граматичних зв'язок :
Слон + зонт = зонт над слоном, зонт у слоні, слон перед зонтом, під зонтом тощо. Коли так буває?
V. Мозковий штурм - використання цього методу сприяє подоланню психологічної інерції, продукуванню максимальної кількості нових ідей у мінімальний термін. Обґрунтував його американський підприємець А.Осборн. Мозковий штурм є колективним пошуком нетрадиційних шляхів розв’язання проблем, навіть нереальних. Пошук способів вирішення проблем, навіть нереальний: Немає олівця. Як написати записку мамі?
VI. Оксюмарон
Слово – тема, добираються спочатку прикметники, потім до них – антоніми,складаються різні словосполучення та пояснюються:
                                            ТРОЯНДА
Червона – чорна
Жива – мертва
Колюча – м’яка
Вибираються найбільш цікаві словосполучення, складається творча розповідь.
VII. Метод фокальних об’єктів
Слово з теми                  ДЕРЕВО
2 сторонніх слова      СУКНЯ        ВАЗА
Ознаки                        Нарядна      Висока
                                    Гарна          Скляна
                                    Кольорова  Струнка
На основі поданих слів скласти розповідь про ДЕРЕВО: Дерево нарядне – ялинка взимку. Вона висока і струнка. На ній – кольорові скляні іграшки.
VIII.  Морфологічний  аналіз - об’єднання між собою різних об’єктів, їх ознак тощо.
Приклад: поєднати між собою знаки «Стоп», «Залізничний шлагбаум» і «Пункт харчування». Це – дорожній знак, що означає: біля залізної дороги є чудове кафе, водій не має права їхати далі, поки не поїсть.
Часто використовують «Морфологічний ящик» - таблицю , в яку по вертикалі та горизонталі вписують об’єкти, їх ознаки, а потім вибирають їх в довільному порядку і складають нову розповідь, казку чи утворюють новий фантастичний об’єкт.
Колобок
Колобок
Заєць
Лисиця
Ведмідь
Червона
Шапочка
Вовк
Бабуся
Лісоруби
Мама
Ріпка
Дід
Внучка
Жучка
Мишка
Герої вибираються з колонки , сходинкою чи хаотично і складається нова казка.
ІХ. «Добре – погано» - вчить в будь-якому об’єкті, явищі, якості бачити обидві сторони: позитивну і негативну.
ПТАХ
Добре – знищує шкідливих комах
Погано – знищує врожай
Добре – радує співом
Погано – заважає спати
Добре – можна тримати вдома і дружити з ним
Погано – дорого коштують і т.д.
Х. «Так – ні» - вчить шукати суттєві ознаки, щоб поставити влучне запитання.
Один гравець загадує слово. Інші – ставлять запитання, відповідями на які можуть бути лише слова «Так» чи «Ні» до того часу, поки не відгадають загадане.
ХІ. «Емпатія» - поставити себе на місце іншого, передати його думки, почуття.
ПТАХ: 
- Де тобі краще за все жити?
- З ким би ти хотів дружити?
- В що одягаєшся?
- Про що мрієш?
- Навіщо багато літаєш?
- Де відпочиваєш?
- Хто твої друзі?
- Хто вороги?
- Що любиш найбільше?
ХІІ. Символічна синектика – використання невербальних знаків: жестів, рухів, геометричних фігур, умовних позначок. Його  творцем є американський психолог Вільям-Джеймс Гордон. Для творчого процесу важливо вміти перетворювати незвичне на звичне і навпаки. Головне – побачити у новій, незвичній ситуації, проблемі щось знайоме, тобто таке, що розв’язується відомими способами. А, як відомо, цілеспрямоване застосування аналогій суттєво підвищує ефективність творчого мислення. За своєю суттю аналогії можуть бути прямими, фантастичними, емпатійними ( заснованими на розумінні емоцій, психічних станів іншого )
Приклад:
-                     викласти птаха з геометричних фігур;
-                     зобразити за допомогою символів пори року;
-                     зобразити символами героїв казки або відгадати назву за зображеннями;
-                     переказ казки, вивчення вірша за схематичними позначками;
-                     зобразити емоції знаками чи мімікою;
-                     зобразити за допомогою пантоміми різні ситуації.
ХІІІ. Метод асоціацій чи каталогу – перенесення властивостей з одного предмета, об’єкта, явища на інший.
ДОЩ           РАДІСТЬ
                     Сміх
                     Салют
                     Подарунки
Смішний дощ – літній, діти бігають по калюжах і сміються.
Дощовий салют – кольоровий фонтан.
Дощові подарунки – гриби, квіти.
XV. Метод моделювання маленькими чоловічками   полягає в тому, що дитина має уявити, що всі речовини, предмети, об’єкти, явища складаються з безлічі живих, мислячих маленьких чоловічків. Вони можуть пересуватися або виконувати якісь дії. При навчанні грамоти можна уявити у вигляді чоловічків звуки, частини мови, словосполучення, речення. Наприклад, приголосні – сині чоловічки, голосні – червоні; словосполучення та речення можна уявити як взаємодію чоловічків. За готовими моделями можна складати нові речення. При повторенні матеріалу старшокласникам було запропоновано придумати позначки для п’ятикласників. Найзрозуміліші зображення були використані на уроках. 

Немає коментарів:

Дописати коментар