Ігри та вправи на розвиток пам'яті
Гра "Повтори за мною" (6-7 років)
Мета: розвиток моторно-слухової пам'яті.
Діти стоять біля столу ведучого. Ведучий пропонує одній дитині проплескати все, що він їй простукає олівцем. Інші діти уважно слухають і оцінюють виконання жестами: піднімають догори великий палець, якщо плескання правильні, і опускають його вниз, якщо неправильні.
Гра "Снігова куля" (6-7 років)
Мета: розвиток пам'яті, уваги.
Діти пригадують, як збільшується куля, коли її котити до снігової баби. Ведучий називає слово, дитина повторює це слово і додає своє, наступний повторює два попередніх і додає своє і т.д.
Гра "Піктограми" (3-6 років)
Мета: розвиток образної пам'яті.
Слід починати з коротких речень, дрбре зрозумілих дитині, наприклад:\ кішка п'є молоко; книжка лежить на столі; капуста росте на городі; дівчинка сміється. Піктограми малює викладач. Потім діти за його малюнками відтворюють речення. З чотирьох років дитина сама може малювати піктограми.
Гра "Здогадайся, що це?" (4-6 років)
Мета: розвиток образної пам'яті.
Дитина закриває очі. Дорослий почергово дає які-не-будь предмети, які дитина спочатку мовчки всі обмацує, потім називає їх. Якщо вона не змогла визначити якогось із предметів, нехай опише, який він був на дотик (холодний чи теплий, важкий чи легкий, твердий чи м'який і т.д.).
Можливий перелік предметів: тенісний м'яч, шматок хутра, ложка, годинник, дерев'яний кубик, гумка, прапорець, фломастер.
Гра "Магазин" (3-5 років)
Мета: розвиток слухової пам'яті.
Ведучий уявно посилає дитину в магазин і пропонує запам'ятати всі предмети, які необхідно купити, Починаючи з 2-3 предметів, постійно збільшуємо їх кількість. У цій грі корисно поміняти ролі.
Гра "Опиши друга" (3-5 років)
Мета: розвиток спостережливості, пам'яті, комунікативності.
З групи дітей вибирають двох, ставлять їх спинами один до одного. Вони по черзі описують зовнішність один одного (очі, одяг тощо).
Ведучий за потреби підкреслює зовнішні риси дітей ("Згадай, яка Оля гарна" і т.д.)
Гра "Повтори навпаки" (3-6 років)
Мета: розвиток пам'яті.
Дітям зачитують слова, а вони повинні повторити, починаючи з останнього слова: сон - ніс - ліс (ліс - ніс - сон); слон - біль - міль; ніч - піч - річ; сир - мир -вир; око - лоб - вухо і т.д.
Гра "Тінь" (4-5 років)
Мета: розвиток рухової пам'яті, спостережливості, внутрішньої свободи.
Із групи дітей вибирають двох. Одна дитина - "мандрівник", друга - його "тінь". Решта - "глядачі".
"Мандрівник" іде через поле, а за ним на 2-3 кроки позаду його "тінь", яка намагається скопіювати рухи "мандрівника". Бажано стимулювати "мандрівника" до виконання різних рухів: пострибати на одній нозі, зупинитись : подивитись попідруки.
Гра "Запам'ятай послідовність" (4-6 років)
Мета: ррзвиток образної зорової пам'яті.
Вибирають 6-7 дітей. З обраних дітей один - ведучий. Інші учасники шикуються в "потяг" і "їдуть". Ведучий повинен подивитися на "потяг" одну хвилину, а потім відвернутися і назвати дітей на ім'я так, як зони стоять у "потязі".
Потім вибирають іншого ведучого.
Гра "Запам'ятай рухи" (5-6 років)
Мета: розвиток моторно-слухової пам'яті.
Ведучий показує дітям рухи, які складаються з трьох-чотирьох дій. Діти повинні повторити ці дії спочатку в тому порядку, а якому показував ведучий, а потім у зворотному.
Пропоновані рухи:
Присісти - встати, підняти руки - опустити.
Підняти руки долонями догори ("збираю дощик") - повернути долоні донизу - опустити руки вздовж тулуба - підняти руки у різні боки.
відставити праву ногу вправо - приставити. Відставити ліву ногу вліво - приставити. Присісти - встати - повернути голову вліво, прямо і т.д.
Ігри та вправи на розвиток, мислення
Гра "Покажи по-різному" (3-5 років)
Мета: ознайомлення з протилежностями, розвиток уваги.
А. Високий - низький. Діти йдуть по колу. Ведучий говорить: "Зараз ми будемо проходити ворота. Якщо я скажу, що ворота високі, ви будете продовжувати йти так само, як зараз, а якщо низькі, то нагнетесь. Той хто не нагнеться вчасно, виходить з гри".
Б. Важкий - легкий. Ведучий говорить: "Уявіть, що ви несете сумки. Сумка може бути легкою і важкою. Покажіть, як несуть важку сумку, тепер легку. А зараз будьте уважні, по моїй команді ви повинні нести сумку або як важку, або як легку".
Гру можна продовжувати, використовуючи пари слів: швидко - повільно, весело - сумно, жарко - холодно, темно - світло.
Гра "Що підходить?" (4-5 років)
Мета: розвиток асоціативного мислення, короткочасної пам'яті.
Розкладають картки з різними зображеннями: квітка, ліжко, стіл, кубики, гребінець. Потім називають слова: свято, сон, обід, гра, волосся. Дитина-має підібрати картки, що викликають у неї асоціації з цими словами. Після цього слід показати дитині обрані картки; а вона має відтворити слова, які потрібно було запам'ятати через асоціації.
Гра "Хто більше?" (5-6 років)
Мета; розвиток дедукції, креативного мислення.
Назвати якнайбільше предметів і явищ, які можуть бути: червоними, залізними, круглими, скляними, безкінечними.
Гра "У кого більше доказів?" (5-7 років)
Мета: розвиток логічного мислення, зв'язного мовлення.
1. Знайдіть аргументи та контраргументи: Читати корисно, тому що... Сваритися погано,...
Краще мати багато друзів,... Мати собаку - це чудово,.. Одягатися краще швидко, .. Дивитися довго телевізор шкідливо, ...
2. Я хочу
Гратися цілий день
З'їсти 3 кг цукерок
Піти пізно ввечері гуляти
Ходити в гості кожний день
Мені не можна
З'їсти морозиво
Заболить горло
Гра "Спійманка" (5-7 років)
Мета: розвиток критичного та логічного мислення.
- Повторіть назви посуду: тарілка, лопата, каструля, ніж.
- Скільки ніг у карася?
- Скільки крил у поросяти?
- Скільки крил в індика? ... .
- Скільки рук в їжака?
- Скільки яєць знайшов Петрик, якщо біла курочка знесла одне яйце, чорна одне, а півник цілих два?
- Скільки олівців у порожній коробці?
Гра "Що плаває, що тоне?" (5-6 років)
Мета: розвиток логічного мислення, спостережливості.
Підбираємо предмети з металу, пластмаси й дерева: лінійки, ложки, ґудзики, олівці, цвяхи та ін. Пропонуємо дитині вгадати, що з нихіПотонє-, а що ні. Далі уперевіряємо, кидаючи їх у воду по черзі.
Діти роблять висновок про те, з якого матеріалу зроблені предмети.
Гра "Що трапилось?" (5-7 років)
Мета: розвиток творчого мислення, уяви, мовлення.
Потрібно скласти речення в розповідь:
- По вулиці їхала машина тому в Діда Мороза була зелена борода,
- Падав сильний сніг..., тому сьогодні наша кішка залишилася голодною.
- Тато приніс маленьке цуценя тому ввечері довелося запалювати свічку.
Гра "Яким буває?" (5-7 років)
Мета: розвиток уміння виділяти властивості предметів, творчого мислення, мови.
Потрібно придумати якнайбільше властивостей: яким буває будинок, дерево,.автомобіль, корабель, метелик, кішка.
Наприклад, будинок буває великим, маленьким, дерев'яним, новим, старим.
Гра "Пошук спільного" (5-7 років)
Мета: розвиток мислення.
Дітям пропонується два слова. Вони повинні знайти спільні ознаки. Наприклад:
тарілка - сонце (форма);
яблуко - помідор (форма);
вазон - ялинка (колір).
Гра "Хто ким буде?" (5-7 років)
Мета: розвиток уваги, уяви, мислення, мовлення.
Діти сидять у колі. Ведучий запитує по черзі кожну дитину: "Ким буде (чи чим буде) яйце, курча, хлопчик, жолудь, насінина, ікринка, гусениця, борошно, залізо, цегла, тканина, учень, хворий, дівчинка, брунька, цуценя, шкіра, теля, дошка, пташеня, козеня, ягня?"
Під час обговорення відповідей важливо підкреслити можливість кількох варіантів. Наприклад, з яйця може бути пташеня, крокодил, черепаха, змія й навіть яєчня. Виграє той, хто назве найбільше варіантів.
Ігри та вправи на розвиток уяви
Гра "Придумай свій танець" (5-7 років)
Мета: розвиток уяви, зняття рухового автоматизму.
Зедучий стає в центр кола. У такт музиці (швидкій чи повільній) він виконує декілька різних танцювальних рухів, усі інші копіюють його танець. Потім ведучий торкається до будь-якого учасника, той виходить у центр, придумує свій танець і так далі по колу.
Можна ускладнити завдання, пропонуючи дітям придумати танець бджілки, ведмедика, сонечка, вітру, вечірньої зірки, моря.
Гра "Гномик" (6-7 років)
Мета: розвиток уяви.
Інструкція: "Уявіть собі, що на люстрі в кімнаті сидить гномик. Розкажіть, що він бачить звідти,"
Важливо допомогти дітям зробити опис кімнати з незвичної для них просторової точки бачення, Потрібно, щоб діти уявили недоступні місця для їхніх очей (наприклад, верх шафи).
Гра "Зобрази в русі" (6-7 років)
Мета: розвиток уяви.
Завдання розміщені з порядку зростання складності.
Інструкція: "Уяви, що ти перетворився в тигра, який пробирається в джунглях; робота; орла, що летить над скелями: королеву Франції; киплячу каструлю; авторучку, в якої закінчилось чорнило".
Гра "Друге життя" (6-7 років)
Мета: розвиток уяви.
Потрібно придумати друге життя непотрібним на перший погляд речам: великі коробки; порожні пластикові пляшки; використані фломастери; змальовані альбоми.
Гра "Чарівні палички" (5-7 років)
Мета: розвиток уяви.
інструкція: "Що б ви зробили, якби у вас були такі палички?
- паличка-виручалочка;
- паличка-всезменшувалочка;
- паличка-всезбільшувалочка;
- паличка - просто чарівна".
Гра "Хочу навчитись" (5-6 років)
Мета: розвиток уяви, мислення, зв'язного мовлення.
Інструкція: "Вчитись ніколи ні в кого не пізно. Чого саме ви хотіли б навчитись у ведмедя, лисиці, білочки, сонечка?"
Гра "Перетворення" (5-7 років)
Мета: розвиток уяви, самовираження за допомогою метафоричних засобів.
Усі сідають у коло. Ведучий пропонує закінчити речення.
Якби я був книжкою, то я був би ...(віршем, малюнком)
Якби я був явищем природи, я був би...
Якби я був дорослим, то я був би...
Якби я був найрозумнішим, я став би...
Немає коментарів:
Дописати коментар